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    Il designer Max McCall in questi giorni ha continuato a scrivere sul forum ufficiale rivelando alcuni dettagli del "lavoro dietro le quinte". Su alcune cose ne eravamo già a conoscenza ma questa è la prima volta che ci viene spiegato come funziona il processo di creazione delle carte per intero.

    In maniera analoga ad altri giochi di carte esistono due divisioni dedicate allo sviluppo: initial design e final design.
    Il primo butta giù le fondamenta del set: temi, meccaniche e le tipologie di mazzi che dovranno essere supportati. È la divisione che crea i nomi, i flavor text e gli artwork.
    Il team per lo sviluppo finale invece lavora sul raffinare e perfezionare. A loro tocca valutare la complessità generale del set e se certe carte devono essere rimandate indietro. È questo il team dove si fa il playtesting, sia con carte attuali che future, e il lavoro su una singola espansione può durare dai 3 ai 4 mesi.

    Due mesi prima del rilascio la palla passa ai tecnici che si occupano di realizzare gli effetti grafici, il doppiaggio e la risoluzione dei bug. Non è raro che una carta venga modificata anche in questa fase, magari a causa del meta dei server live o anche per un'interazione con carte di set ancora successivi.

    Per approfondire questa fase dello sviluppo leggi come sono nati Reno Jackson, Yogg-Saron e Sghigno il Pirata.

    Max McCall ha scritto

    Most of the cards in a set stop changing about two months before it releases, but we can and do change cards up until a week or two before release. The design process is complicated because the folks who work mostly on card sets* are working on multiple sets at once. It’s complicated further by the fact that each set ends up having two teams work on it: an initial design team and a final design team.

    The initial design team lays out the vision for the set. They determine the setting, the theme, the mechanics, and sketch out ideas for new deck types that support the set vision. They handle the names, art, and flavor text for each card. For most of the time that this initial team is working on the set, the goal isn’t really ‘make the set fun’ so much as it is ‘figure out what can be made to be fun.’ The goal is to figure out what the new set will be about and what new decks people will build with the cards.

    Then, the initial design team hands the set over to the final design team. The final design team takes the set and makes it as fun as possible. A substantial amount of the work that the final design team does is to make sure the set’s complexity is appropriate. Weird and scary cards that reinforce the set’s theme are protected, but cards that are needlessly complicated are saved for another day. The final design team also ensures that the set has an appropriate power level. They play a ton of games to ensure that the new deck types are fun; part of that is making sure that they are strong enough to compete with current decks but not so strong as to obsolete them.

    The final design team does this for three to four months per set. They ‘finish’ work on a set about two months before it is released, and move on to the next set. But, just because they’re working on, say, Mean Streets doesn’t mean cards in Karazhan are locked. The rest of the team (production, engineering, art, sound, QA, etc) spends that time working on visual effects and bug fixing, and we tweak cards in this period if we want to react to a new deck in live or discover a new interaction with the even-more-future set that we’ve moved on to.

    *There are a ton of designers who don’t work directly on card sets, either. The folks who work on Tavern Brawls, Fireside Gatherings, adventure missions, new player experiences, new and reworked systems (e.g. set rotation, Arena changes, etc) and the UI elements that hold everything together are always working on newer and cooler stuff.



    copertina di: Jesper Ejsing
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